Thursday, January 31, 2013

Interviu Petru Vutcarau

       
          Din interviu ascultat reiese ca marele regizor, Petru Vutcarau este un om de valoare care a ajuns la  rezultate deosebite prin munca si pasiunea sa pentru teatru. 
         A jucat in filme importante precum Patul lui Procust - partea I, Patul lui Procust - partea II, alaturi de actrita de exceptie Maia Morgenstern, actrita careia Petru Vutcarau ii recunoaste talentul si pe care o apreciaza mult. Tot in acest interviu acordat de Directorul Artistic al Teatrului "Eugene Ionesco" unui elev al Liceului Pedagogic "V. Lupu", Iasi marturiseste ca viata teatrului, a spectacolelor e diferita fata de lumea filmului; domenii diferite. Ca si deosebita actrita Maia Morgenstern, regizorul intervievat recunoaste faptul ca absenta tehnologie, televizorului nu i-a adus decat beneficii.
        Este incantat de faptul ca a jucat alaturi de o celebra actrita precum Maia Morgenstern, regizorul afirmand despre aceasta ca este: "o scoala de arte" de la care, sustine regizorul a invatat multe lucruri. Tot in continutul interviului, povesteste rabdarea pe care regizorul o stapanea cand venea vorba de a monta o mica secventa, pierzand nopti uneori si nereusint sa doarma decat foarte putin. Petru Vutcarau adauga tot aici faptul ca in adolescenta iubea foarte mult ploaia si zapada, natura.
      Petru Vutcarau este un minunat actor si regizor care da mereu dovada de profesionalism, seriozitate, un pasionat al teatrului si chiar un important model cultural pentru noi tinerii din ziua de astazi.

Saturday, January 19, 2013

Interviu Maia Morgenstern, revista Punkt


1.       Realizati in 15-20 randuri un profil al Maiei Morgenstern asa cum transpare din interviul citit.



 
          In interviu ”Patimi dupa Maia” http://punkt.md/patimi-dupa-maia-morgenstern/  ,
actrita isi descrie atat viata persoanala cat si cea profesionala ce sunt strans legate intre ele; cea personala influentand deseori  cariera sa.
          Chiar daca adolescenta sa nu a fost una foarte fericita, Maia Morgenstern marturiseste ca strictetea si perfectionismul tatalui au facut-o o persoana muncitoare, ambitioasa, duritatea lui fiind ca un scut de protectie. Maia Mongerstern este o persoana care nu admite superficialitatea cand este vorba de viata profesionala, fiind o persoana foarte muncitoare, generoasa, deschisa la impovizatie, serioasa si nu in ultimul rand care tine mult la professionalism.
         Chiar daca sustine ca este severa in ceea ce priveste educatia copiilor, actrita stie care sunt beneficiile acesteia, aplicand acest “tratament” atat in relatia cu proprii copii cat si cu studentii,  ca “ulterior sa-si traiasca marea bucurie”. Este o persoana maleabila in ceea ce priveste cariera sa de actrita reusind sa se adapteze in fiecare situatie, cu oricare regizor, oferindu-i incredere totala, ca in final rezultatele sa fie vizibile.
         O mama dispusa sa invete chiar si de la fiul sau cu care are o relatie frumoasa si echilibrata, Maia Morgenstern  sustine ca de la Tudor a invatat ca orice se strica, poate fi reparat, la propriu si la figurat.
                 Putem afirma despre renumita actrita ca este o persoana foarte luptatoare si ambitioasa daca luam in considerare participarea sa deosebita la realizarea filmului “Patimile lui Hristos”. Pe langa faptul ca actrita a depus un efort deosebit jucand in timp ce era gravida, dovedeste astfel ambitia si dorinta sa, dupa premiera a trebuit sa faca fata unor critici destul de marcante pentru simplu fapt ca actrita a acceptat sa joace in film desi aici, “evreii apar ca niste calai ai lui Isus”, Maia Morgenstei marturisind in final ca actoria nu are legatura cu confesiunea relgioasa sau etnica.

2. Sunteti de acord cu afirmatia: Adolescentii de astazi nu mai au modele la care sa se raporteze deoarece mediul raporteaza false modele?

        Consider ca adolescentii nu au neaparat nevoie de  modele din lumea vedetelor, cantaretilor, actorilor, etc. Astazi traim intr-o lume superficiala, o lume care alearga dupa bani si publicitate, asa-zise false modele ale mediului.
       In aceasta perioada, adolescenta, tinerii inca isi formeaza personalitatea si caracterul. Nu este absolut necesar sa preluam gesturile, ocupatiile, stilul de viata ale unor modele care poate nu sunt asa potrivite pentru fiecare dintre noi, in ziua de astazi predominand false modele.
        Puntem insa sa preluam anumite virtuti, calitati morale chiar si de la parinti, fiind cel mai la indemana model al fiecarui adolescent. Insa nu toti parintii pot constitui un adevarat model pentru copilul sau, insa noi avem capacitatea de a deosebi ce e bine de ce e rau, astfel preluand cele mai de pret calitati morale pe care, dezvoltandu-le servesc drept calauza in viata.
         Fiiecare dintre noi se bucura de un caracter unic, avand libertatea de a alege valorile pe care si le doreste sa le promoveze si care cred de cuviinta ca ii sunt necesare in viata pentru a trece cu bine peste orice impediment al acesteia.

3. Maia Morgenstern este un potential model pentru voi? Indicari 5 motive pe care le-ati descoperit in interviu.





          Fiecare dintre noi are libertatea de a prelua valori care in propria acceptie sunt sau nu benefice. Sunt putine modele demne de urmat dintre care face parte si Maia Morgenstern, care prin valorile pe care le dezvolta consider ca este un potential model pentru mine.
          In primul rand ambitia de care da dovada constituie pentru mine poate cel mai important motiv pentru a o numi un adevarat model, pretuind foarte mult aceasta valoare morala. O a doua virtute care m-ar putea reprezenta este seriozitatea si profesionalismul actritei Maia Morgenstern drept pentru care este demna de invidiat. 
          Faptul ca este dispusa sa invete lucruri noi, o face o persoana foarte deschisa, dornica de cunoastere, rezultatele fiind vizibile, alt motiv pentru care as alege-o pe Maia Morgenstern drept model.
           Si nu in ultimul rand, este foarte de apreciat perseverenta, faptul va este o persoana foarte muncitoare si maleabila, valori absolut necesare pentru o cariera de succes dar nu numai, si pentru a fi preagatit spre a face fata lumii in care traim astazi.
        

Thursday, January 17, 2013

Traditia, cultura si limba - factori definitorii ai existentei unui popor

      Se stie ca romanii sunt cei care respecta aproape cu sfintenie toate traditiie, datinile, obiceiurile si ne mandrim cu o cultura atat de bogata. Craciunul, una dintre cele mai importante sarbatori crestine vesteste Nasterea Domnului care umple casele romanilor de bucurie si speranta.
Cântarea cântecelor de stea este o parte foarte importantă din festivitățile Crăciunului românesc. În prima zi de Crăciun, mulți colindători umblă pe străzile acoperite cu zăpadă ale orașelor și satelor, ținând în mână o stea făcută din carton și hârtie, cu scene biblice pictate pe ea. Tradiția din România cere ca cei mici să meargă din casă în casă, cântând cântece de stea și recitând poezii sau legende, pe toată perioada Crăciunului. Liderul cară cu el o stea din lemn, acoperită cu staniol și decorată cu clopoței și panglici colorate. O imagine a Sfintei Familii este lipită în centru stelei și întreaga creație este atașată de o coadă de mătură sau de un băț puternic. Pentru cea mai așteptată sărbătoare din decembrie, Crăciunul, românii au apelat în egală măsură la tradiție, știind să accepte și obiceiuri mai recente. Întâmpinată cu bucurie, Nașterea Mântuitorului aduce cu ea și o sumă de practici foarte vechi prin care se celebra Solstițiul de Iarnă, momentul în care natura dă speranțe că va renaște.

      Colindul
Obiceiul colindatului a înglobat în el nu numai cântec și gest ritual, ci și numeroase mesaje și simboluri ale unei străvechi spiritualități românești. El s-a păstrat asociindu-se câteodată cu celebrarea marelui eveniment creștin care este Nașterea Domnului Iisus Hristos. Există numeroase cântece de stea (sau colinde creștine), care au ca subiect Nașterea Domnului. În ajunul Crăciunului, pe înserat, în toate satele din țară, începe colindatul. Copiii cu steaua vestesc Nașterea Domnului și sunt primiți cu bucurie de gazdele care îi răsplătesc cu mere, nuci și colaci

.

        Mersul cu capra
Bătrânii considerau capra ca fiind animalul care dă semne dacă vremea va fi bună sau rea. La origini, ˝jocul caprei˝ (omorârea, bocirea, înmormântarea, învierea) a fost un ceremonial grav, de cult. De-a lungul timpului acesta a devenit un ritual menit să aducă prosperitate în anul care vine. În zilele noastre, acest joc a rămas un pretext pentru o revigorarea unor tradiţii din bătrâni, etalarea unor costume, covoare, ştergare tradiţionale în culorii vii.



       Cultul ursului - atestat din cele mai vechi timpuri
Puternic, violent, imprevizibil si uneori chiar crud, ursul este un animal venerat din cele mai vechi timpuri, cercetatorii confirmand existenta unui cult al acestuia, inca din paleolitic. Mai mult, cercetarile antropologilor efectuate la Polul Nord, in Siberia, in Scandinavia si in nordul al Americii, au dus la concluzia ca in sanul tuturor culturilor existente aici, ursul reprezinta un animal sacru. Popoarele uralo-altaice ale Eurasiei septentrionale pana in Alaska, il considerau drept spirit al padurii, suprem stapan al energiilor cosmice, simbol al fecunditatii.
Jocul Ursului este cel mai spectaculos dintre toate jocurile cu masti intalnite in satele bucovinene, caci se pare ca ursul era venerat in Bucovina mai mult decat in orice alta parte a Romaniei. Paradoxal, jocul ursului este practicat mai mult in zonele colinare si de campie si mai putin in cele montane.
Ursii de Anul Nou alunga demonii din case si ograzi si ureaza (ei si ursarii lor…) un an fericit – colindul-uratura avand caracter augural si propitiatoriu.



         Cultura României este ansamblul de valori materiale și spirituale produse pe teritoriul României. România are o cultură unică, care este produsul geografiei și evoluției sale istorice distincte.
Folclorul românesc reprezintă totalitatea creațiilor culturii spirituale românești. Sintagma se referă la producțiile etniilor vorbitoare de limba română în toate dialectele ei (majoritar dacoromân, dar și aromân, meglenoromân și istroromân), semnalate în interiorul granițelor românești. Urmărind firul istoriei, folclorul din Românilor include și creațiile atribuite etniilor premergătoare populației românești (traco-daci și presupușii proto-români, în situația în care nu există izvoare istorice care să ateste o populație la nord de Dunăre în Evul Mediu timpuriu, până în mileniul doi al erei creștine).